V civilni iniciativi Tudi mi smo (samo)zaposleni smo skrajno razočarani nad namero Vlade RS, da bo sprejela zakon brez upoštevanja predlogov oziroma pripomb, s katerimi smo želeli odpraviti neenakosti, zaščititi interese in pravice samostojnih podjetnikov.
Veliko samostojnih podjetnikov se za pomoč, oziroma premostitveni kredit, če bodo pomoč morali vračati, ne bo odločilo iz naslednjih razlogov:
- ker se jim ne zdi prav, da morajo vrniti znesek z obrestmi, vkolikor presegajo prihodek v drugi polovici leta 2020 v primerjavi z istim obdobjem iz leta 2019 (znesek se bo vračal po oddani bilanci v letu 2021);
- ker do pomoči sploh niso upravičeni, saj je njihov prihodek v marcu 2020 previsok glede na prihodek v februarju 2020;
- iz negotovosti in strahu, da bodo mogoče morali pomoč vračati z obrestmi;
- ker ne želijo biti javno izpostavljeni, kot prejemniki te pomoči, saj bi jih to stigmatiziralo in diskriminiralo.
Interventni zakon velja v času prepovedi dela. Delo je prepovedala vlada in ne delovno aktivno prebivalstvo, ki ne bi želelo delati. Ker je vlada prepovedala delo, bi bilo nekako pošteno (tudi glede na druge evropske države, ki vedo, da je gospodarstvo pomembno), da se pomoč uzakoni kot univerzalni temeljni prihodek, ki se kasneje ne vrača. Samostojni podjetniki bodo po preklicu prepovedi dela šli nazaj na delo in bodo v tem primeru morda res presegli 20%, vendar za poplačilo odloga računov in kreditov. Polega tega bodo morali zaslužiti še za vračilo pomoči, ki jo je uzakonila vlada, ker bodo presegli prihodek za 20%. Kot smo že omenili, to ni pomoč, je pa premostitveni kredit z obrestmi, ki so višje od bančnih.
Poleg tega v zakonu ni opredeljeno:
- ali so do pomoči upravičeni samozaposleni za polovični delovni čas zaradi starševstva;
- ali se otroški dodatki in drugi transferji glede otrok štejejo v prihodek samostojnega podjetnika;
- ali se za prihodek šteje izdani račun ali priliv na račun podjetnika (veliko je namreč projektnih samostojnih podjetnikov, katerih plačila niso redna);
- ali so samozaposleni, ki nimajo izhodišča za primerjavo dohodkov iz leta 2019, upravičeni do pomoči ali ne;
- v kakšnem položaju so popoldanski s.p.ji.
Po sprejetju tega zakona predvidevamo, da bo zaprtih s.p.-jev še več, kasneje bo verjetno še več dela na črno, saj je očitno, da zakon spodbuja sivo ekonomijo in čim manjši prikazani prihodek. Državi mora biti v interesu, da se gospodarstvo po korona krizi uspešno okrepi, ne pa, da ga z absurdnimi pogoji za pomoč celo zatira.
Nepojmljivo se nam zdi, da trenutna vlada pod pretvezo pomoči samozaposlenim očitno želi nabirati politične točke, obenem pa bo njihov status po krizi s tem zakonom in javno izpostavitvijo še neizmerno poslabšala.
Menimo, da je zakon pripravljen zelo nestrokovno, pavšalno, nelogično in ne v korist samostojnih podjetnikov, temveč v korist države, ki želi denar zadržati zase.